'to the drifters! in hopes that our paths cross again. to the homesick! home is when we do meet again.our histories, our futures, our foundations, are hope. it's a way to never forget.'

Monday, August 16, 2010

Cultural hegemony

hegemoni budaya adalah konsep falsafah dan sosiologis, berasal by ahli falsafah Marxisme Antonio Gramsci, bahawa masyarakat budaya-pelbagai boleh ditetapkan atau didominasi oleh satu kelas sosial. Ini adalah dominasi dari satu kumpulan sosial di atas yang lain, misalnyakelas yang berkuasa atas semua kelas-kelas lain. Teori mendakwa bahawa idea-idea dari kelas yang berkuasa mula dilihat sebagai norma, mereka dianggap sebagai ideologi universal, dianggap menguntungkan, sementara semua orang hanya benar-benar menguntungkan kelas penguasa


Bagi Karl Marx, kemelesetan ekonomi masyarakat kapitalis dan kontradiksi praktis akan memprovokasi kelas pekerja untuk revolusi di deposing kapitalisme - dan kemudian penstrukturan lembaga-lembaga yang ada (ekonomi, politik, sosial) per rasional, model sosialis; demikian, awal peralihan menuju masyarakat komunis. Dalam istilah Marxis, perekonomian masyarakat menentukan perubahan dialektik-budaya dan politik superstruktur, iaitu kelas ekonomi dan sosial. Walaupun Marx dan Friedrich Engels mempunyai senario ini dijangka eskatologis pada tahun 1848, dekad kemudian, para pekerja - teras ekonomi masyarakat industri - belum kesannya.
Untuk memahami hal ini, Gramsci berpendapat perbezaan strategik, antara Perang Posisi dan Perang Manoeuvre. Perang kedudukan adalah intelektual, perang budaya di mana para ahli politik anti-kapitalis (pemimpin komunis sponsor, sarjana sosialis, dan subversif ideologi) berusaha untuk memiliki suara dominan di media massa, organisasi massa yang lain, dan sekolah-sekolah (dan secara aktif melakukan subversi ideologi). Setelah tercapai, kedudukan ini akan digunakan untuk meningkatkan kesedaran kelas, mengajar teori revolusi dan analisis, dan menginspirasi organisasi revolusioner. Pada perang intelektual memenangi kedudukan, pemimpin komunis kemudian akan memiliki kekuatan politik yang perlu dan sokongan rakyat untuk memulakan perang manuver - pemberontakan bersenjata menentang kapitalisme.
Ungkapan "perjalanan panjang melalui institusi" saat ini biasa digunakan dalam pidato Marxsis untuk merujuk pada perang kedudukan, merujuk pada Long March Tentera Merah China pada 1930-an. Ungkapan tidak berasal dengan Gramsci, walaupun banyak dikaitkan dengannya.Kemungkinan besar, itu dicipta oleh gerakan mahasiswa pemimpin Jerman Rudi Dutschke pada tahun 1960, sebagai reformulasi tentang idea-idea Gramsci, menggunakan bahasa dipengaruhi oleh kepentingan yang pada saat itu di Maoisme.
Meskipun dominasi budaya dianalisis pertama kali dalam kelas ekonomi, secara meluas diterapkan pada kelas sosial. Gramsci menyatakan bahawa norma-norma budaya yang berlaku tidak boleh dianggap sebagai "alami" dan "pasti", tapi, yang mengatakan bahawa norma-norma budaya (institusi, amalan, keyakinan) harus diselidiki untuk akar mereka di dominasi sosial dan implikasinya terhadap pembebasan masyarakat.
Budaya hegemoni bukanlah monolitik mahupun bersepadu, melainkan merupakan kompleks struktur sosial berlapis (kelas). Masing-masing memiliki misi "" (tujuan) dan logik dalaman, membolehkan ahli-ahlinya untuk berperilaku dengan cara tertentu yang berbeza daripada ahli kelas sosial lain, sementara juga hidup berdampingan dengan kelas-kelas lain. Kerana misi sosial yang berbeza, kelas akan dapat menyatu ke dalam keseluruhan yang lebih besar, masyarakat, dengan misi sosial yang lebih besar. Ini yang lebih besar, misi sosial berbeza dengan misi khusus dari kelas-kelas individu, kerana menganggap dan termasuk mereka untuk sendiri, keseluruhan.
Demikian juga, apakah hegemoni karya budaya, walaupun setiap orang dalam suatu masyarakat penuh arti hidup kehidupan di kelas sosial-nya, masyarakat kelas tertentu mungkin kelihatan mempunyai banyak persamaan dengan kehidupan orang individu. Namun, dianggap sebagai keseluruhan, kehidupan setiap orang memberikan sumbangan terhadap hegemoni masyarakat yang lebih besar itu. Keanekaragaman, variasi, dan kebebasan tampaknya akan ada, kerana sebahagian besar orang "melihat" banyak situasi hidup yang berbeza, tetapi mereka tidak mampu memahami pola hegemoni yang lebih besar dibuat ketika kehidupan mereka sendiri saksi menyatu menjadi masyarakat "". Melalui kewujudan kecil, keadaan yang berbeza, lebih besar, berlapis hegemoni dipertahankan, tidak sepenuhnya diakui oleh sebahagian besar orang yang hidup di dalamnya.
Dalam hegemoni budaya berlapis, peribadi "akal sehat" mempertahankan struktur peranan ganda. Individu memanfaatkan arti "umum" untuk menghadapi kehidupan sehari-hari dan menjelaskan kepada diri mereka sendiri segmen kecil dari tatanan sosial mereka datang untuk menyaksikan dalam perjalanan hidup ini. Namun, kerana pada dasarnya terbatas dalam fokus, akal sehat juga menghambat kemampuan untuk merasakan yang lebih besar, sifat sistemik eksploitasi sosial-ekonomi yang membolehkan hegemoni budaya. Orang-orang menumpukan perhatian mereka pada keprihatinan langsung mereka dan masalah dalam kehidupan peribadi mereka, bukan pada sumber-sumber fundamental dari penindasan ekonomi dan sosial.

No comments: